Woodcut out of control?

Grafik er håndens arbejde, men i ingen anden grafisk teknik er det så tydeligt som i det moderne træsnit. Træsnittet er den ældste af de grafiske teknikker, man kender til. De tidlige træsnit blev først og fremmest udviklet som et middel til mangfoldiggørelse, og de er kendetegnet ved præcision, akkuratesse og detaljerigdom. Det moderne træsnit er derimod udpræget kraftfuldt, simpelt og ekspressiv i sit udtryk.
Mange kunstnere taler om det at skabe et træsnit som en konkret fysisk bedrift, hvor selve materialet og bearbejdningen af det spiller en stor rolle for udformningen og udtrykket i det endelige værk. Som udstillingens titel antyder, er det derfor et åbent spørgsmål, om det indlejrede og dog kalkulerede kontroltab, der findes i det at skabe et grafisk tryk, rent faktisk er et kontroltab, når det kommer til træsnittet. Dette er det gennemgående og centrale spørgsmål, der belyses i udstillingen WOODCUT Out of Control?
Alle museets rum ryddes til udstillingen for at hylde det moderne træsnit i al dets mangfoldighed imellem urkraft, skabertrang og poesi. Udstillingen består af indlånte værker af blandt andre Adam Saks, Anton Funck og Mamma Andersson (SE), ældre værker fra museets righoldige samling af blandt andre Asger Jorn, Søren Hjorth Nielsen, Ursula Reuther Christiansen og Per Kirkeby.
Hertil vises nyere værker indsamlet specielt til denne udstilling af blandt andre Anna Stahn, Idun Baltzersen (N), Viktoria Wendel Skousen, Andreas Lian (N) og Tal R. Desuden har museet bedt fire samtidskunstnere; Johanne Helga Heiberg, Gregor Fuchs (A), Svend-Allan Sørensen og Katrine Lyck om at ny-producere en række værker specielt til udstillingen.
Ydermere udstilles en række træstokke i tilknytning til de færdige værker for at understøtte indsigten i- og forståelsen for fremstillingsmetoderne.