Undervisningsforløb 2020

_W9A9196.jpg

Maria Wandel – HERE (ONCE AGAIN), LEAVING THE GOLD

05. feb. 2020 - 7. juni 2020

Maria Wandels store malerier er som udklippede scener fra en film. Fyldt med stemningsfulde farver og små scener med mennesker som spiller tennis, kigger længselsfuldt ud af et vindue eller blot rækker en arm ud af lærredet. Værkerne rummer en poesi og en hemmelighedsfuld stemning. Man får kun en lille flig af en historie og må derfor digte videre på den hemmelighed der i maleriet. Det er disse hemmeligheder, eleverne i undervisningen skal finde og digte videre.

Undervisningsforløbet vil åbne op for elevernes fantasi og ved hjælp af billedanalytiske greb og billedsamtaler, vil værkerne blive åbnet op med hemmeligheder som indgangsvinkel. For hvordan viser man en hemmelighed? Og hvad er en hemmelighed? Findes der både gode og dårlige? Kan en gaffel have en hemmelighed? Igennem en række øvelser skal eleverne imitere værkerne og sætte deres egne ord på de hemmelighedsfulde malerier.
 I værkstedsforløbet vil vi aktivere den kreative hjernehalvdel ved at omsætte en hemmelighed til et maleri i museets værksted. Her skal eleverne både arbejde med ord og med maleri.

Udstillingens abstrakte værker og den hemmelighedsfulde stiller krav til eleverne (og de voksne besøgendes) fantasi og indlevelsesevne. Så det er en god idé at tage de store øjne og det åbne sind med på dagen.

1 times undervisningsforløb: Igennem en times dialogbaseret undervisning, vil eleverne få gennemgået udstillingen i sammenspil med en af museets undervisere. Små øvelser og åbner spørgsmål danner udgangspunkt for forløbet.

2 timers værkstedsforløb: Efter en times dialogbaseret undervisning i udstillingen vil eleverne blive stillet en praktisk opgave i museets værksted. Her vil eleverne selv skulle lave simple malerier men med udgangspunkt i enten deres egen hemmelighed eller i hemmelighedsfulde genstande. BEMÆRK: Værkerne fra værkstedsforløbet skal tørre og kan derfor ikke tages med hjem samme dag.

Anbefalet Aldersgruppe:  Indskoling, mellemtrin. Kan også tilrettelægges for udskoling og ungdomsuddannelser.

 

 

LINOLEUMSNIT PROCES-14.jpg

GRAFIK GRAFIK GRAFIK 

Kastrupgårdsamlingen er special museum for grafisk kunst. I museets præsentation af dets faste samling, er der rig mulighed for at udforske grafikken som kunstform. Her kan man opleve litografi, kobbertryk, linoleumstryk, træsnit med mere. I et undervisningsforløb vil eleverne stifte bekendtskab med et udvalg af museets samling på over 6000 grafiske værker. De ville skulle forholde sig til grafikken som kunstform og igennem billedsamtale selv tage stilling til om de synes, at grafikken kan være lige så stor kunst, som et maleri.

 

1 Times Undervisningsforløb: I selskab med museets underviser undersøger eleverne de mange motiver og finder svar på spørgsmålet: Kan grafik være lige så god kunst, som maleriet kan?

2 timers Værkstedsforløb: Grafisk workshop. Efter en inspirerende rundtur med fokus på motiverne, går vi i museets værksted og udforsker teknik. Eleverne vil skulle lave små grafiske værker med linoliumsknive og soft-cut. De større elever ville skulle arbejde med linoleum. 

Undervisning Kastrupgårdsamlingen Foto: Marlene Klausen

FASTE UNDERVISNINGSFORLØB

Billedanalyse

Hvordan virker et kunstværk og hvordan italesætter man det? I Kastrupgårdsamlingens billedanalyseforløb søger vi at styrke elevernes evne til at bruge deres øjne og sætte ord på det, de ser. Vi taler form og indhold og diskuterer værkets virkemidler.  

Temaer: Værkets virkemidler.