Eksempler på Undervisningsforløb efterår 2018 - forår 2019

MARIA RUBINKE - LEGACY
6. februar - 19. maj

Samtidskunst, Skulptur, installation

Fint porcelæn og bronce møder uhygge i årets første udstilling, hvor eventyr, magiske væsner og surrealisme møder hinanden i Maria Rubinkes store skulpturer og installationer.

I Maria Rubinkes univers bliver uskyldige små dukkepiger slugt af kæmpetusser og edderkoppeben, fluesvampe og (måske giftige) æbler hiver eventyret ind i kunstens verden. Rubinke laver skulpturer i store og små formater. Hendes foretrukne materiale er porcelæn, men på denne udstilling laver hun også store bronzeskulpturer – og så indgår der endda et springvand!

Fra februar til maj 2019 kan skoleeleverne opleve en udstilling, hvor fantasi og surrealisme fosser ud. Udstillingen vil blive bygget op af små og store skulpturer i hele landskaber, hvor man kan gå på opdagelse i de mange eventyrlige detaljer. I undervisning er der grobund for at snakke symboler fra eventyrenes verden og lade sig inspirere til fantastiske fortolkninger.


Oplagt for DANSK, BILLEDKUNST, HÅNDVÆRK OG DESIGN,

For alle klassetrin. Vi anbefaler besøg med mellemtrin og udskoling.


Skoletjenesten udbyder både:

1 times forløb undervisningsforløb: Dialogbaseret undervisning, hvor udstillingen gennemgåes i selskab med en af museets formidler i form af aktiv deltagelse og små øvelser.

2. timers værkstedsforløb: En time på museet, hvorefter eleverne vil blive stillet en praktisk opgave i museets værksteder.

Kontakt skoletjenesten for at høre mere om indhold.

__________________________________________________________________________________________________

PORTRÆTTER - Børn, Borgmestre og billeder

August til December 2018.


Efteråret 2018 står i portrætternes tegn på Kastrupgårdsamlingen. Både i museets udstilling af den faste samling og i en særophængning af Tårnby Kommunes Borgmesterportrætter.

I undervisningsforløbene på Kastrupgårdsamlingen stiller vi spørgsmålet om, hvad et portræt egentlig er? Hvad skal det indeholde? Og hvorfor har vi en trang til at portrættere officielle personer, kongelige og hinanden? I forløbet vil eleverne skulle se og analysere borgmestreportrætterne og andre portrætter på Kastrupgårdsamlingen. Hvad er forskellen f.eks. på et litografisk værk af Michael Kvium og et officielt borgmesterportræt?

Forløbet kan både bookes som almindeligt en times forløb og som 2 X 45 minutters værkstedsforløb. I et værkstedsforløb vil eleverne, udover det normale undervisningsforløb, få en praktisk opgave i museets værksted, hvor de selv skal portrættere hinanden eller sig selv på officiel eller uofficiel vis.

Museet tilbyder to forløb i særudstillingen med fokus på Portrætter, som begge kan aldersdifferentieres:

1. En times dialogbaseret undervisningsforløb. Her har vi fokus på oplevelsen af værkerne, hvor eleverne vil blive engageret i billedkunsten via små gruppeøvelser.

2. 2 timers værkstedsforløb. Tager udgangspunkt i det normale en times undervisningsforløb. Efter en time vil eleverne blive stillet en praktisk opgave i museets værksted.


Send en mail eller ring til museets undervisningansvarlige Kristian Rasmussen og hør mere om forløbene på kra.ks.bk@taarnby.dk eller 32 51 51 80.

________________________________________________________________________________

Undervisning Kastrupgårdsamlingen Foto: Marlene Klausen

FASTE UNDERVISNINGSFORLØB

Billedanalyse

Hvordan virker et kunstværk og hvordan italesætter man det? I Kastrupgårdsamlingens billedanalyseforløb søger vi at styrke elevernes evne til at bruge deres øjne og sætte ord på det, de ser. Vi taler form og indhold og diskuterer værkets virkemidler.  

Temaer: Værkets virkemidler.