Eksempler på Undervisningsforløb Sensommer-efterår 2019

_W9A6791.jpg

GRAFIK GRAFIK GRAFIK – 40 års grafisk samling på Kastrupgårdsamlingen

30. maj til 29. september 2019:

Sommeren og det tidlige efterårs store udstilling bliver den største præsentation af Kastupgårdsamlingens egen samling i mands minde. I anledningen af museets 40 år som statsanerkendt kunstmuseum vil hele museet blive fyldt med de grafiske mesterværker fra museets samling. Kunstnere som David Hockney, Picasso, Ludvig Schwarzer, Dea Trier Mørch, Cathrine Raben Davidsen, John Kørner og Erik A Frandsen vil indgå i en udstilling, hvor teknik og motiv vil tegne et billede af grafikkens tunge plads i kunstens udviklingshistorie.

I udstillingen vil grafikken blive udfoldet med de fire overordnede teknikker som udgangspunkt: Litografi, Kobberstik, træsnit og linoleum. Udstillingen vil derfor være oplagt for billedkunsthold, som skal i gang med at beskæftige sig med grafik. Samtidig vil udstillingen være en enestående rundtur i originale værker fra nogle af de sidste 100 års største navne indenfor dansk og udenlandsk kunst.

1 Times Undervisningsforløb: I selskab med museets underviser undersøger eleverne de mange motiver og finder svar på spørgsmålet: Kan grafik være lige så god kunst som maleriet kan?

2 timers Værkstedsforløb: Grafisk workshop. Efter en inspirerende rundtur med fokus på motiverne, går vi i museets værksted og udforsker teknik. Eleverne vil skulle lave små grafiske værker med linoliumsknive og soft-cut. 

Anders Moseholm, BETWEEN TREES, 95X135 CM., OLIE PÅ LÆRRED, 2018

ANDERS MOSEHOLM - BEAT

Fra 10. oktober 2019 til 25. januar 2020

Hvor føler du dig hjemme? Og kan du beskrive dit yndlingssted med lukkede øjne? Med udgangspunkt i Anders Moseholms malerier af sfæriske byrum og steder af særlig betydning for kunstneren, vil disse forløb tage eleverne med ind i fornemmelsen af verdenen og byen omkring dem. De vil se, hvordan man skildrer et sted med symboler, fornemmelser - og vi stiller spørgsmålet: Hvordan kan man egentlig sanse og binde sig til et sted? Og ser vi alle det samme på det samme sted?

1. Times Undervisningsforløb: Med en times dialogbaseret undervisning, bliver eleverne igennem små oplæg og øvelser ført igennem Anders Moseholms særlige malerier, hvor fornemmelsen af stedet er vigtigere end den realistiske fremstilling.

2 Timers Værkstedsforløb: Som en overbygning på det 1 times undervisningsforløb vil eleverne blive stillet en praktisk opgave i museets værksted, hvor deres stedsans og kreative evner vil blive stillet på prøve i et værk om det sted, de selv føler sig hjemme.

OPLAGT FOR: DANSK, BILLEDKUNST

For alle klassetrin.

Undervisning Kastrupgårdsamlingen Foto: Marlene Klausen

FASTE UNDERVISNINGSFORLØB

Billedanalyse

Hvordan virker et kunstværk og hvordan italesætter man det? I Kastrupgårdsamlingens billedanalyseforløb søger vi at styrke elevernes evne til at bruge deres øjne og sætte ord på det, de ser. Vi taler form og indhold og diskuterer værkets virkemidler.  

Temaer: Værkets virkemidler.