Eksempler på Undervisningsforløb 2018

SÆRUDSTILLING

Villa til Ragna & Franka
8. Februar til 27. maj 2018

Kan man sy i mos? Male med brædder? Væve et billede? Museets store særudstilling, Villa til Ragna & Franka viser, at man i kunsten kan det hele. Her går utraditionelle materialer og gamle håndværkstraditioner hånd i hånd i rummelige kunstværker og installationer, som skal opleves med hele kroppen.

I skoletjenestens undervisningsforløb kommer eleverne helt tæt på materialitet og stofligheder og vi diskuterer det store spørgsmål: Hvad er kunst egentlig?

Museet tilbyder to forskellige forløb i særudstillingen, som begge kan aldersdifferentieres:

1. En times dialogbaseret undervisningsforløb. Her har vi fokus på oplevelsen af værkerne, hvor eleverne vil blive engageret i billedkunsten via små gruppeøvelser. 

Temaord. Billedanalyse, billedsamtale, materialekendskab, samtidskunst, installationskunst.

2. Værkstedsforløb med fokus på materialekendskab. Forløbet tager ca. 2 timer. I den første time vil der være dialogbaseret undervisning, herefter får eleverne en konkret praktisk opgave i Kastrupgårdsamlingens Billedskolelokaler, hvor de blandt andet kan stifte bekendtskab med billedvævning og øvelser, hvor vi efterligner andre af kunstnernes eksperimenter.

Temaord: Billedanalyse, materialekendskab, metodekendskab, samtidskunst, installationskunst.

Send en mail eller ring til museets undervisningansvarlige Kristian Rasmussen og hør mere om forløbene på kra.ks.bk@taarnby.dk eller 32 51 51 80.

 

FASTE UNDERVISNINGSFORLØB

Billedanalyse

Hvordan virker et kunstværk og hvordan italesætter man det? I Kastrupgårdsamlingens billedanalyseforløb søger vi at styrke elevernes evne til at bruge deres øjne og sætte ord på det, de ser. Vi taler form og indhold og diskuterer værkets virkemidler.  

Temaer: Værkets virkemidler.

Undervisning Kastrupgårdsamlingen Foto: Marlene Klausen